16 January 2013

ISU KALIMAH 'ALLAH' PAS BUAT U-TURN



Dunia politik negara gempar bila PAS tiba-tiba membuat “u-turn” apabila menolak penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible versi bahasa Melayu untuk edaran di Semenanjung Malaysia sebagaimana yang dicadangkan Guan Eng.
Ketika UMNO dan Kerajaan BN mempertahankan kalimah “Allah” dari dicemari kehendak Ketua Menteri Pulau Pinang itu, puak-puak Pakatan Haram marah-marah pada UMNO/BN.
Kononnya UMNO tidak cukup hebat ilmu agamanya dan PAS sebagai sebuah parti yang kononnya “paling Islam” dan “paling tinggi ilmu agama”nya tampil membela serta menyokong cubaan Guan Eng mencemarkan kalimah “Allah” itu.
Kemudian, para ulama muktabar dan mufti pula tampil mempertahankan kalimah “Allah” dari dicemari oleh PAS dan sekutu-sekutunya itu.
Namun Presiden dan Mursyidul Amnya tetap degil dan cuba menegakkan benang yang basah. Hadi dan Nik Aziz mempertahankan DAP tanpa memikirkan tentang kepentingan Islam. Mungkin mereka taksub sangat kepada kuasa politik lebih dari Islam?
Mujurlah golongan ulama masih lagi ada di dalam PAS walaupun mereka masih lagi terpinggir. Harun Taib dan Harun Din misalnya, begitu lantang mempertahankan kalimah “Allah” dari dinodai parti mereka meskipun berdepan dengan ancaman dipecat PAS.
Mungkin bergaduh sakan di dalam majlis syura PAS baru-baru ini, golongan ulama yang cuba disingkirkan dari PAS oleh golongan “anwarinas” itu berjaya juga “menyedarkan” Hadi Awang dan Nik Aziz. Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...