24 July 2015

WSJ NAFI NAJIB SELEWENG DUIT 1MDB

Penerbit Wall Street Journal, Dow Jones & Company, hari ini menafikan mereka menuduh Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak menyeleweng wang 1 Malaysia Development Berhad (1MDB).

Peguam Dow Jones dan ketua pegawai pematuhan Jason P Conti menulis dalam suratnya kepada peguam Najib menyatakan artikel pada 2 Julai 2015 hanya melaporkan penyiasat Malaysia mengesan hampir US$700 juta (RM2.6 B) dipercayai dimasukkan ke dalam akaun peribadi Mohd Najib.
“Artikel tersebut dengan jelas menyatakan kami tidak pasti sumber dana yang masuk ke dalam akaun yang dipercayai milik peribadi Mohd Najib.” kata surat terbabit yang diperolehi oleh Malay Mail.

Dua minggu lalu, peguam Mohd Najib menulis surat kepada Dow Jones, “Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB?

“Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang ‘sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu’, manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB.”

Dow Jones berdolak dalih mengenai artikel pada 6 Julai, dengan menyatakan ia merupakan pandangan yang “reasonable” berdasarkan fakta yang ada dan berita mereka pada 2 Julai 2015.

“As a result, it is quite clear The News Article is a fair and accurate summary of current events, and The Opinion includes reasonable commentary based on those facts.

Conti secara berbelit-belit menyatakan “Any suggestion otherwise is misplaced and baseless.”

Ini bermakna Dow Jones dan WSJ cuba mencuci tangan dengan menyatakan mereka tidak pernah menuduh Najib menyalahguna dana 1MDB.

“Kami percaya permintaan anda tidak perlu kerana artikel berita dan pendapat bercakap bagi diri mereka sendiri,”

“In your letter you ‘seek confirmation as to whether it is [our] position as taken in [The News Article and The Opinion] that [your] Client misappropriated nearly USD700 million belonging to 1Malaysia Development Berhad’,”

“We believe your request is unnecessary as The News Article and The Opinion speak for themselves,”

Ini bermakna WSJ dan Dow Jones cuba mengelak tuduhan langsung bahawa Mohd Najib menyalahguna wang 1MDB. Malah mereka berhati-hati menyatakan “dipercayai” akaun Mohd Najib bukannya, menuduh ia akaun peribadi Mohd Najib.


Sementara itu, salah seorang peguam Mohd Najib mempertahankan keputusan menghantar surat meminta penjelasan kerana artikel yang diterbitkan “agak kabur” dan tidak membuat tuduhan secara langsung. – MYKMU.NET


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...